Debat

Under Debat forholder jeg mig til spørgsmål om designeren og vores ydelser, som jeg mener bør vendes med omverden, spørgsmål som er aktuelle i designbranchen, politisk debat om design, eller pressens vinkling af designfaget, som dette indlæg: designere som gode problemknusere. Alle er naturligvis meget velkomne til at byde konstruktivt ind i debatten på siden her.

Ingen kreative kryds og bolle på stemmesedlen

Ingen kreative kryds og bolle på stemmesedlen

Posted by on 13. november, 2017| No Comments

Det er vigtigt at sætte det rigtige kryds på en stemmeseddel. Men hvilken type kryds kan mon kendes gyldig?

Status på debat om akademisering af designbranchen

Status på debat om akademisering af designbranchen

Posted by on 9. august, 2016| 15 Comments

Det er nu små to måneder siden, at jeg temmelig overrasket skrev blogindlægget Designer – du er ikke længere kandidat. Der er sket en del siden, så dette indlæg er et forsøg på at samle nogle af de artikler, cases og kommentarer, som er dukket op i kølvandet af indlægget, og som jeg har haft adgang til. Kommentér meget […]

Designer – du er ikke længere kandidat

Designer – du er ikke længere kandidat

Posted by on 17. juni, 2016| 14 Comments

… og ej heller bachelor! Ikke hvis du er påbegyndt din uddannelse før 2003. For nylig fik jeg en mail fra Det Kongelige Danske Kunstakademi for Design (KADK), hvori der stod, at de ikke længere måtte ansætte mig som ekstern vejleder, en funktion som jeg har haft fornøjelsen af at udføre gennem en årrække på diverse kurser og på […]

Uæstetiske cigaretter?

Uæstetiske cigaretter?

Posted by on 14. juni, 2016| No Comments

Radioværterne i P1-eftermiddag; Karen Secher og Tore Leifer, havde i dagens program et indlæg om verdens grimmeste farve; Pantone 448 C. Netop denne farve er resultatet på en undersøgelse lavet af en gruppe australske forskere, vha en række test med over 1000 rygere. Undersøgelsen er sat i værk af den australske regering i forbindelse med designet af en ny cigaretpakke, som […]

Isbjørnens designprocess

Isbjørnens designprocess

Posted by on 29. januar, 2015| No Comments

Forestil dig et briefingmøde mellem en designer og en kunde. Kunden skal bruge et dyr og briefer designeren om sit behov. Designeren spørger ind til opgaven, behovet, rammerne, osv. og da mødet slutter, har de i fællesskab fået konkretiseret opgaven til at skulle omfatte følgende: Dyret skal kunne leve, hvor det er meget koldt Den skal leve på […]

Mangfoldige Je suis Charlie

Mangfoldige Je suis Charlie

Posted by on 8. januar, 2015| 3 Comments

Jeg vil her hylde den enorme mangfoldighed af kreative, visuelle løsninger som reaktion på den fuldstændige meningsløse hændelse på det franske satiriske magasin Charlie Hebro i går. De sociale medier bugner af vidunderlige, overraskende, geniale og meget præcist ramt fotos, illustrationer, layouts, mv. lavet rundt om i verden. Herunder bare et lille udpluk som netop […]

Årets sidste personlige hilsen

Årets sidste personlige hilsen

Posted by on 4. december, 2014| No Comments

Så blev det atter december. For mange måske lidt overraskende ifh til overvejelser om og planlægningen af firmaets julekort? For et par år siden skrev jeg et indlæg om fordelene ved at prioritere julekortet Julekort – nærvær i en digital hverdag. Dels i brandmæssig øjemed, dels af person-faglige grunde. Samme år skrev K-Forum også en glimrende artikel […]

Den trofaste hund

Den trofaste hund

Posted by on 16. september, 2014| 12 Comments

Jeg morer mig i disse dage meget over Dansk Folkepartis 3-delte plakater, som pryder s-tog-perronerne. Ét er logoet, håndskriften og de besynderlige hænder. Men at placere en lille ubehjælpelig hundehvalp, der klamrer  sig til partiets logo, overgår det hele tilsammen. Hvad i alverden skal den dog der? Jeg fristes til at sammenligne DF’s plakatserie med […]

Digital vs analog

Digital vs analog

Posted by on 8. september, 2014| 6 Comments

Endnu en pragtklumme af Financial Times‘ Lucy Kellaway bag Politikens Økonomi-sektion … Det er så dejlig befriende, at hun betragter erhvervslivet fra sine egne skæve vinkler, beretter humoristisk om alt det fortiede, stiller de spørgsmål ingen andre tør stille spørgsmålstegn ved og åbent orienterer stolt om sine egne sære vaner med jobbet som det primære omdrejningspunkt. I denne klumme om mit […]

Så check dog ud

Så check dog ud

Posted by on 18. marts, 2014| One Comment

Siden rejsekortets standere blev sat op, har jeg moret mig over at der stod hhv. ud og ind hele 2 gange lige over hinanden. Her er produktets helhed, når diverse displays er blevet samlet, ikke lige tænkt igennem. Ak ja, ikke videre elegant. Men jeg tabte for alvor kæben forleden, da jeg blev mødt af standere […]

Grafikere vs. grafiske designere

Grafikere vs. grafiske designere

Posted by on 11. oktober, 2013| 8 Comments

Jeg har nogle gange her på bloggen, været efter medierne ifh til den skæve formidling af designfaget (læs bla.: Jeg kan ikke lave stole). Jeg har også tidligere vendt den grafiske designers dilemma, at vi ofte bliver kaldt grafikere i daglige tale (læs: Titler i designbranchen). Titlerne er et enormt dilemma i den grafiske branche, fordi […]

Jeg kan ikke lave stole …

Jeg kan ikke lave stole …

Posted by on 22. september, 2013| 4 Comments

Beklager – men jeg er altså nød til at kommentere det igen … Politikens temasektioner om det populære emne: DESIGN (læs evt. indlægget:  En magelig designvinkel). Søndag morgen dumpede endnu et nytrykt eksemplar ned i min postkasse. 48 sider fyldt med møbler til at sidde på og ved, reoler, lamper, lysestager og andre fysiske nipsting […]

En printer gør ingen designer

En printer gør ingen designer

Posted by on 23. maj, 2013| 5 Comments

Bliver man en god journalist, fordi man har en printer, der kan kopiere dagens avis? Eller en god forfatter fordi man kan kopiere den bog, som man har liggende på sengebordet? Nej, en printer – 2D som 3D – gør ingen journalist, forfatter og ej heller en designer eller ingeniør, som det spås på forsiden […]

Modigt infografik

Modigt infografik

Posted by on 8. marts, 2013| 6 Comments

Det årlige kick Da jeg var studerende i slutningen af 90’erne, så jeg nogle søjlediagrammer syet med forskellige systing, der sandsynligvis stammede fra en årsrapport for et symaskinefirma. Jeg var så benovet over den gode og jo egentlig temmelig indlysende idé OG ikke mindst, at man havde haft modet til at formgive seriøst graf-materiale i […]

Titler i designbranchen

Titler i designbranchen

Posted by on 13. december, 2012| 2 Comments

Grafiske designere bliver ofte omtalt som grafikere. Selvom jeg på ingen måde anser mig selv som en titel-rytter, har jeg alligevel besluttet mig for at opfordre til en diskussion om dette emne. Jeg mener, at der er en enorm forvirring omkring titler i den grafiske branche især, og at det kan have alvorlige konsekvenser, for den […]

En pink bølge?

En pink bølge?

Posted by on 25. oktober, 2012| 2 Comments

For nylig sad jeg ved et møde, hvor min kunde fortalte, at de var stoppet med at bruge deres pink farve som stor farveflade og hvid centreret tekst på forsiden af deres rapporter, efter at een af deres nærmeste konkurrenter havde sendt en rapport ud … med en forside bestående af en stor pink farveflade med hvid […]

En tryksag til nettet

En tryksag til nettet

Posted by on 10. oktober, 2012| 6 Comments

Journalist Dorte Toft har skrevet et meget interessant og relevant blogindlæg på Berlingske Business. Med udgangspunkt i et konkret og helt nyt eksempel, kritiserer hun den kedelige tendens, at trykte publikationer lægges på nettet i en pdf-udgave lavet ud fra den trykte versions layout. Når publikationen er sendt til tryk laves typisk en hurtig pdf […]