Beklager – men jeg er altså nød til at kommentere det igen … Politikens temasektioner om det populære emne: DESIGN (læs evt. indlægget:  En magelig designvinkel).

DESIGN_Politiken

Søndag morgen dumpede endnu et nytrykt eksemplar ned i min postkasse. 48 sider fyldt med møbler til at sidde på og ved, reoler, lamper, lysestager og andre fysiske nipsting til hjemmet. I Politikens optik er design = indretning af hjemmet … nok en folkekær, populær og håndgribelig tilgang til design-emnet, men også en sørgelig og snæver formidling af en ekstrem værdifuld aktør i dansk erhvervsliv. Hvis man gerne vil kredse om emnet indretning så lad dog for pokker temasektionen hedde INDRETNING. Det er så misforstået at kalde den design og samtidig udelukke alle de designfag der ikke laver stole, udelukke begreber som designtænkning, innovationsmetoder, mm. Læs f.eks. Erhvervsstyrelsens analyse: Dansk design – en erhvervsøkonomisk analyse:

Design bidrager også til at kommunikere virksomheders og organisationers værdier. På individ- og forbrugsplan er design med til at forme livsstil og signalere holdninger. Design er et videnerhverv, der sælger ydelser til det øvrige erhvervsliv og den offentlige sektor.

Det har i mange år været en stor hjælp for dansk design, at vi har kunne ridde på de mange kendte designklassikeres gode omdømme. Men spørgsmålet er, om ikke designfaget herhjemme efterhånden bliver amputeret af selvsamme omdømme?

Jeg holder forfærdelig meget af mine mange klassiske designgenstande i mit hjem, bla. Mogens Koch-stolenePH-lamper og Kay Bojesen-aben. Men jeg holder også meget af mit designfag. Jeg håber, at jeg i fremtiden har min berettigelse som designer, selvom jeg ikke kan lave stole.

Med venlig hilsen en (grafisk) designer

 

 

4 Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.