Systemer som kunst

26. februar 2021By ChristinaAnmeldelser, Egne projekter, En visuel synsvinkel, Visuel musik No Comments

Forleden så jeg DR-programmet ArtyFarty om kunstnere, der lader sig inspirere af systemer –  det var meget interessant og inspirerende for sådan en dogmenørd som mig 😉 Kunstneren Sune Gamst fra duoen ”To skaldede idioter” blev interviewet. De har indsamlet diverse illustrationer/infografikker fra offentlige rapporter, der formidler meget komplekst  information – bla. denne cirkel med SKATs … Read More

Kintsugi – patina på japansk

3. november 2020By ChristinaInspiration, Visuel musik No Comments

Det er  efterhånden et par år siden, at jeg første gang stødte på det japanske begreb kintsugi – og blev hovedkuls forelsket. Kintsugi er en gammel, traditionel, kunsthåndværksmæssig metode til reparation af keramik og porcelæn. Kintsugi betyder direkte oversat “Kin”=guld, og “tsugi”=sammensætning/reparation. Kintsugi handler ikke kun om at reparere og dermed forsøge at skjule reparationen … Read More

Plakater med lyd og bevægelse

21. november 2014By ChristinaInspiration, Mine studerende, Visuel musik No Comments

Op til sommerferien havde jeg fornøjelsen af at fejre kandidatstuderende Mette Sanggaard, som jeg havde fulgt igennem et meget spændende vejledningsforløb med en afsluttende flot eksamen. Hun tog afgang fra Visuel Kommunikation med projektet Tactile Sound. Om projektet formulerer hun selv: “Tactile Sound er et projekt som undersøger, hvordan materialers taktilitet kan være udgangspunkt for at skabe en auditiv … Read More

Hvordan ser musik ud?

31. oktober 2013By ChristinaInspiration, Video, Visuel musik No Comments

Jeg skal lige love for, at jeg spærrede øjnene op, da jeg i forbindelse med en workshop, som jeg var ude at holde på Danmarks Designskole, kom forbi en lille udstilling med bachelor-projekter i et gennemgangsrum. Oppe af den ene væg stod en masonitplade med en lille maskine, hængende i nogle vejer, og den lille … Read More

Støjende mønstre med Brusspup

10. juni 2013By ChristinaInspiration, Video, Visuel musik No Comments

Det her er visuel musik så det batter … Den videnskabelige kunstner Brusspup laver de mest fantastiske eksperimenter, som han filmer og lægger på YouTube. Her er det seneste eksperiment, hvor han udvikler mønsterdannelser ved brug af sand på en metalplade tilført forskellige lydfrekvenser/hertz.   Her er et interview med den unge mand, der fortæller … Read More

Musik visualiseret i 3D

3. juni 2013By ChristinaInspiration, Video, Visuel musik No Comments

For nylig reagerede jeg med et lille blogindlæg, på et citat fremhævet på Politikens forside: “I fremtiden kan vi alle sammen blive designere og ingeniører“. Citatet henviste til en artikel om 3D-printeren som en mirakelmaskine … og ja, den er da fantastisk, ligesom 2D-printeren er det. Men 2D-printeren har jo ikke gjort nogen til forfatter, … Read More

Mens vi venter på perronen …

10. september 2012By ChristinaAnmeldelser, Egne projekter, Inspiration, Visuel musik No Comments

Man kan stadig være heldig at se lidt af fotoudstillingen “Perronbilleder” af Klaus Holsting på Ny Nørreport. Kameraerne har siddet på væggen overfor perronen og fotograferet de uanende ventende passagerer. “Dybest set sker der ingenting på billederne, men alligevel bliver man draget af dem. De viser, hvordan vi ser ud og hvordan vi agerer, når vi … Read More

Moderne nonsens

14. juni 2012By ChristinaLayout, Typografi, Video, Visuel musik No Comments

Der blev lavet mange temmelig usædvanlige og avantgardistiske eksperimenter under Dadaismen (ca. 1915-1923). Navngivningen af den internationale (anti)kunstneriske bevægelse Dada er i sig selv mystisk, da det franske ord betyder “kæphest”. Dadaisterne udtrykte sig bla. i billeder og litterært, og de meget typiske lyd-digte, også kaldet nonsens-digte, er eksempler på løsninger, hvor kunstarterne flød sammen. … Read More

Dirigenten som layouter

14. maj 2012By ChristinaLayout, Visuel musik 1 Comment

Efter denne finale-weekend i den store Malko-konkurrence, vil jeg slå et slag for musikken som inspirationskilde i layoutprocessen. Jeg har i et tidligere indlæg været inde på emnet Visuel musik; “Arkitektur er frossen musik“, med arkitekturen som det primære omdrejningspunkt. Her vil jeg udelukkende fokusere på layoutet. Først og fremmest: Man må leve sig IND I materialet, … Read More

Arkitektur er frossen musik

25. januar 2012By ChristinaLayout, Visuel musik 4 Comments

… et af mine ynglings-citater af Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) som jeg frimodigt slyngede ud i Facebook for et par dage siden og prompte blev bedt at uddybe. Det vil jeg så forsøge gøre her. I min bog om brug af kontraster i grafisk design samt i min undervisning, inden for layout og komposition, … Read More