Jeg morer mig i disse dage meget over Dansk Folkepartis 3-delte plakater, som pryder s-tog-perronerne. Ét er logoet, håndskriften og de besynderlige hænder. Men at placere en lille ubehjælpelig hundehvalp, der klamrer  sig til partiets logo, overgår det hele tilsammen. Hvad i alverden skal den dog der?

DF-plakater

Jeg fristes til at sammenligne DF’s plakatserie med de mange karakteristiske kongeportrætter, som ofte bruger hunden som symbol på troskab. Den repræsenterer befolkningen på jorden, der ser op til deres store konge. Det ér muligt, at Kristian Thuelsen Dahl er dyreven og gerne vil række små hundehvalpe en hjælpende hånd. Det er også en mulighed, at han har meget høje forventninger til sig selv. Lad mig endelig høre, hvad du tror …

Konge-og-hund
Tre eksempler på kongeportrætter med trofaste hunde; fra ventre: Frederik 2, tapet fra 1581-85, udført af den flamske maler og tapetvæver Hans Knieper. I midten: Den polsksvenske kong Sigismund, ca. 1610, af maler C. de Vos. Yderst th.: Frederik 7. og grevinde Danner, 1861, af maler J. V. Gertner.

 

 

 

12 Comments

  • Hej Christina,

    Jeg deler fuldt ud din undren. Måske skal hundehvalpens nuttethed udgøre en slags afbalancerende kontravægt til Thulesen Dahls lidt bistre udtryk …?

  • Det fremgår jo af teksten ovenover hvert motiv, hvad de betyder.

    Hundehvalp betyder Tryghed.

    Håndtryk betyder Tillid.

    Kristian Thuelsen Dahl betyder … (intet)

    😉

  • Undres over at du undres. Det er fordi det virker. Det gør langt fra DF-projektet godt. Men formlen er effektiv. Uhyggeligt effektiv.

  • Ja, Søren og Jacob, det er vist bare så enkelt … næsten ikke til at fatte. Hvad mon bliver det næste, glansbilledeark med glimmer på? Små porcelænsfigurer af politikerne til at pynte i vindueskarmen?

  • Det er meget klar brug af symbolisme der henvender sig direkte til DFs målgruppe.

    1. DF-vælgere er den vælger gruppe hvor flest har hund og hunden er tryghed
    2. De to hænder- tillid – håndtrykket – en nordisk måde at vide at man kan stole på folk – kontra fx historien en en censor af anden etnisk oprindelse der ikke ville give hånd til kvinde.
    3. Kristian Thulesen ser alvorlig og ansvarlig ud – ikke en vanvittig Glistrup, men en der dele yndlingret med sine vælgere

    Jeg tror man skal passe meget på at se på en kampagne iført politiske-antipati-briller for sådan som jeg ser den ramme den lige ind i målgruppen – ikke med æstetik – ikke med mærkelig tegnsætning – men med lige præcis de symboler der skal til. Og det er så lige omkring et sted mellem hver femte og hver fjerde dansker … tankevækkende når man skal kommunikere bredt

  • Du har fuldstændig ret, Ruben, det er symbolisme der rammer meget præcist plet. Men jeg har alligevel lidt svært ved at forene suppe, steg og is – og ikke mindst hundeluftning – med hans jakkesæt og slips.

  • Tak for jeres kommentarer Sune, Susanne og Casper. Og jo Casper, en meget højt prioriteret mærkesag kan da godt være en god grund til at føre den frem som trofæ på en sådan plakat. Men på partiets hjemmeside, under mærkesager, er dyrevelfærd “kun” på 4.pladsen, hvorimod udlændingepolitik tager førstepladsen. Det er selvfølgelig et tema, hvis nuttedheds-faktor er lidt mere begrænset 😉

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.