Det var det rene typografiske slaraffenland at deltage i DDAs master-class om typografi, onsdag d. 13. juni. Jeg gik derfra med et stort smil tilsat seriffer! De 4 oplægholdere; Jens Kajus og Jonas Hecksher fra e-Types og Mads Quistgaard samt Bo Linnemann fra Kontrapunkt, åbnede låget på klem for det uendelige typografiske univers fra det håndværksmæssige ekstrem-nørderi til mere konceptuel tilgang, symbolik, form, teknik, økonomi, internationalisering, historie, fremtiden, osv.
Bo Linnemann fortalte bla. om den første typografiske bevidsthed fra barndomskvarterets helt særlige skiltning i Gentofte af Knud V. Engelhardt,
samt om inspirationen til Apotekernes helt særlige, smukke og utrolig karakteristiske alfabet: Pharma.
Mads Quistgaard fortalte bla. om processen bag Danish Centre for Design Research‘s markante, typografiske logo-løsning, her implementeret på deres web.
Jonas Hecksher gennemgik minotiøst alle detaljer i udviklingen af den ekstrem omfattende typografi til Berlingske med samme navn,
mens Jens Kajus bla. begejstret formidlede det vidunderlige typografiske eksperiment for Learning Lab Denmark, hvis 4 typografier; ID:01, ID:02, ID:03 og ID:04, inspireret af bla. DNA og labyrinter og illusioner, kan ses på disse visitkort:
Efter gode bud på bla. fremtidens typografi, trends og ikke mindst skriftdesignernes overlevelsesmuligheder, økonomien omkring produktet, mm., sluttede e-types af med at reklamere for deres online typo-store Playtype, som dels sælger t-shirts, krus, plakater, o.lign. og dels naturligvis deres egne skrifter til download. Jeg gik glad derfra med en plakat fra Kontrapunkt med deres nyeste typografi: Carlsbergfonten. Og prikken over i’et var, at plakaten var prydet med min yngling-ligatur &-tegnet: