Jeg har for nylig haft fornøjelsen af at deltage i min første InstaWalk og blev i invitationen bedt om at møde ved springvandet kl 9:00, hvilket jeg spændt gjorde, som den allerførste, denne smukke solrige morgen. Lokationen var Det Nationalhistoriske Museum Frederiksborg Slot i Hillerød og anledningen var åbningen af den nyrestaurerede barokke audienssal af Christian V.
En win-win-markedsføring
For kulturinstitutioner er det efterhånden ofte brugt, at invitere udvalgte instagrammere indenfor på vip-vilkår (udenfor åbningstid, i særlige områder der ikke er åbne for offentligheden, o.lign.). Dels når instra-fotos og dertil nøje, strategisk udvalgte hashtags på få øjeblikke ud til rigtig mange mennesker, da flere af instagrammerne har i tusindevis af følgere. Dels når instagrammerne ud til andre målgrupper end de, som institutionens eget markedsføringsmateriale typisk rammer – ikke mindst på et internationalt plan. Instagrammerne selv er i sagens natur glade for muligheden i at få gode, anderledes motiver og spændende oplevelser. En formiddag i hinandens selskab er derfor i den grad en win-win-situation for alle.
Forskellige profiler
Jeg selv er hverken professionel fotograf eller en stor, international kendt instagram-profil, og vil nok aldrig blive det. Det kræver som minimum, at jeg begynder at skrive på engelsk og hashtagger mere strategisk. Et af mine egne dogmer er, at motivet skal tages med min mobil og lægges op umiddelbart efter (som insta jo betyder). Dette dogme er der forskellige meninger om, og flere insta-profiler tager billeder med store, professionelle kameraer og bebearbejder dem i computeren, inden de postes. Det er en on-going diskussion i instragram-verdenen, og er der ingen regler, så man må heldigvis gøre, som man vil.
Desuden må mine motiver siges at være temmelig alternative ifh til mine “kollegaers” … Efter en fantastisk spændende dag, hvor den lille gruppe af instagrammere var blevet vist rundt af de kyndige personer med ansvar for PR, marketing og kommunikation på museet, kunne jeg på instagram se de klare forskelle:
Eksemplerne herover til venstre er af @dennisskyum og de to til højre er af @olivertcb. Begge instragramprofiler der tager billeder, som kan gøre enhver turistattraktion hed i kinderne. De fire motiver herunder er mine udvalgte bud fra dagen, som alle har detaljen tilfælles, og har fokus på stemninger og pudsigheder som bla. stilkontrasten mellem den moderne lampe og stukloftet – et motiv de færreste PR-folk vil vælge som forsidebillede til deres brochure 😉
Jeg havde desuden mobilen fyldt til randen af motiver af de andre instragrammere, der tog billeder (!) og de mange mærkelige motiver af søm, skruer, afskallet maling, ituslåede glas o.lign. afslørede, hvordan hovedet på en gammel rebel er skruet på … og hold nu op, hvor havde jeg det sjovt på bagsiden af dette fascinerende slaraffenland: