• Hjem
  • Portfolio
  • Formidling
    • Udtalelser
    • Underviser og vejleder
    • Foredrag og byvandringer
    • Skriftlig formidling
  • Fakta
    • Kort om mig …
    • Netværket
    • Ydelser
    • Curriculum Vitae
    • Referencer
    • Kontakt og priser
    • Handelsbetingelser
    • Privatlivspolitik
  • Podcast
  • Blog
  • Shop
  • Hjem
  • Portfolio
  • Formidling
    • Udtalelser
    • Underviser og vejleder
    • Foredrag og byvandringer
    • Skriftlig formidling
  • Fakta
    • Kort om mig …
    • Netværket
    • Ydelser
    • Curriculum Vitae
    • Referencer
    • Kontakt og priser
    • Handelsbetingelser
    • Privatlivspolitik
  • Podcast
  • Blog
  • Shop

About Create

Create is a multi-purpose WordPress theme that gives you the power to create many different styles of websites.

Christina Bruun Olsson

Christina Bruun Olsson

  • Hjem
  • Portfolio
  • Formidling
    • Udtalelser
    • Underviser og vejleder
    • Foredrag og byvandringer
    • Skriftlig formidling
  • Fakta
    • Kort om mig …
    • Netværket
    • Ydelser
    • Curriculum Vitae
    • Referencer
    • Kontakt og priser
    • Handelsbetingelser
    • Privatlivspolitik
  • Podcast
  • Blog
  • Shop

Fra livskraft til ligegyldighed

29. august 2013By ChristinaAnmeldelser, Logo
Fra livskraft til ligegyldighedChristina2013-08-29T08:07:57+01:00

I foråret 2012 blev dagbladet BT’s bladhoved redesignet, og DR har netop, her godt et år efter, fulgt op med et redesign af deres logo.

BTs logo havde været uændret i små 100 år, mens DR har været igennem en løbende justering siden starten af 60’erne, hvor det første logo (herunder) blev tegnet. De to oprindelige logoer mindede stilmæssigt meget om hinanden; de var lavstammede, buttede og havde med deres uhøjtidelige, legende former, en lille snert af cirkus-stemning over sig. Der var saft og kraft i dem og de fortalte en historie om underholdning.

BT-DR_gammel
Her de første udgaver af BT og DRs logo

 

Vi kommer ingen vegne med nostalgi, og disse volumiøse former er tiden måske nok vokset fra … men nutidens tendens, med den stringente og nøgterne streg, er ved at tage for meget over. Og sørgeligt er det, at også de to nye logoer stilmæssigt minder om hinanden med de identiske formmæssige proportioner.

B.T.s tidligere bladhoved råbte op og associerede til store baller og smalle taljer. Hvilken historie fortæller det nye bladhoved? DR fremstår blot endnu mere neutral, hvilket der kan være en idé i, hvis det fremover skal suppleres med kanallogoer som børne- og ungdomskanalerne; Ramasjang og Ultra, gør det i dag.

Men! Vi skal passe på, at logoproduktionen ikke går hen og bliver en alt for tynd og bleg catwalk med formforskrækkede modeller. Denne bevidst undergjorte, lidt arrogante anti-logo-trend kan godt blive temmelig kedelig med tiden OG må på ingen måde tage fokus fra behovet for, et logoet bla. skal fortælle en særlig historie og sikre genkendelighed.

BT-DR_nyt
Redesignet af BT og DRs logo

 

Læs her de grundige og gode anmeldelser af

DRs nye design på:

KommunikationsForum

Politiken

Samt om BTs redesign på KommunikationsForum.

 

Post navigation

← Parafrase?
Stribede portrætter →

2 Comments

  • Malene Hald siger:
    29. september 2013 kl. 18:12

    God og nødvendig opsang! Prøv at se denne blog: http://cuttingedgelogos.tumblr.com/

  • Christina siger:
    29. september 2013 kl. 20:24

    Tak for din kommentar Malene og ikke mindst super link til “kreative”-logotype-løsninger 😉

Leave a Reply Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Søg

Kategorier

  • En visuel synsvinkel (335)
    • Anmeldelser (55)
    • Arkitektur (18)
    • Debat (33)
    • Egne projekter (61)
    • Farver (7)
    • Foto (22)
    • Inspiration (150)
    • Ladies Drawing Night (7)
    • Layout (41)
    • Logo (27)
    • Mine studerende (5)
    • Ruter (19)
    • Skiltning (16)
    • Street art (46)
    • Tilfældigheder (30)
    • Typografi (29)
    • Undervisning for børn (12)
    • Video (25)
    • Visuel musik (16)

Du kan også følge mig her:

Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie Policy

© 2023 Christina Bruun Olsson All Rights Reserved.