Forleden læste jeg en artikel i BureauBiz om Fritz Hansens markedsføringskoncept, hvor Marketingdirektør Christoffer Back nævnte ordlyden” møblernes DNA”. Denne sætning og et efterfølgende besøg på Fritz Hansens hjemmeside, lagde kimen til en idé til en serie plakater med kroppens inderste byggeklodser som udgangspunkt (Kromosomer, DNA samt røde og hvide blodlegemer). Det var en idé, som jeg var nød til at skitse på og se visualiseret. Og jeg synes faktisk, at den er blevet helt vellykket.

Kromosomer (tv) Kan give associerer til Arne Jacobsens stoleserie, med små variationer over den ranke, ikoniske, stillistiske form som overordnet parafrase-tema: 7’eren, Myren, Liljen, Grand Prix, Oxford, osv.
DNA (midt) Associerer til Poul Kjærholms PK24´s spinkle, bløde kurver og organiske linjer.
Røde og hvide blodlegemer (th) Associerer til Arne Jacobsens stole-par til Royal Hotel; Svanen og Ægget, med deres karakteristiske runde, bløde og omsluttende, volumiøse former.

Herunder dels de 3 gråtonebilleder, som var mit udgangspunkt for layoutet af plakaterne. Samt de 3 plakatforslag med møblerne i spil. De har stilmæssigt den visuelle fællesnævner, at møblerne er fritlagte fotos, samtidig med at de er meget forskellige i form og udtryk.

 

Process ide koncept

 

Møbelklassikere layout parafrase

 

 

 

3 Comments

  • Hej Christina

    Det er godt nok nogle flotte designs. Er det muligt at købe dem i plakatstørrelse? Hvis ikke, så synes jeg, at du skal gå videre med det, da jeg nok ikke er den eneste, der kan være interesseret 🙂 Skriv gerne til min mail, hvor vidt de kan erhverves på tryk.

  • Hej Monsar

    Det er jeg vel nok glad for at høre.

    Men nej, de findes desværre ikke i store … endnu. Det er visualiseringer lavet af små billeder fra nettet, i håbet om at Fritz Hansen kunne blive interesseret i ideen, hvilket desværre ikke var tilfældet denne gang 🙂

    Hvis de ombestemmer sig, skal jeg nok lade høre fra mig 😉

    Hilsen fra Christina

  • Det er interessant at oploade løsninger på Pinterest, og se hvilke der likes, pinnes og gemmes. Med denne konkrete plakat-serie er trenden tydelig. I skrivende stund har den stort/hvide kromosom-plakat taget en klar føring og er pinnet 330 gange. De røde og hvide kromosomer er pinnet 9 gange og mens dna-strengen blot er pinnet 6 gange. Hrmmmm, hvorfor mon? Personligt er jeg mest begejstret for de røde og hvide blodlegemer, som danner et spændende, eventyrligt vægtløst rum a la Alice i Eventyrland.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.