Traditionen tro uddeler metrobyggeriets Byens Hegn de to årlige Hegnspæls-priser; En publikumspris og en jurypris ud fra 10 nominerede værker. Det må i første omgang være noget af en opgave at vælge 10 værker ud af årets mange hundrede flotte og spændende værker rundt omkring i byen.

Priserne uddeles på onsdag i denne uge. Juryen har voteret og publikumsprisen afgøres ved antal stemmer i en online stemmedyst, og her er det derfor en klar fordel at være meget aktiv på de sociale medier samt have et stort netværk … afstemningen slutter i skrivende stund om præcis 3 timer. Det har undervejs været synligt, hvem der førte løbet med størst antal stemmer, så med mindre der bliver vendt op op ned på forholdet her de sidste par timer, har jeg en klar idé om, hvem der ligger i toppen til publikumsprisen; Flanørens Syn af af Filip Andreas Juhl (Marmorkirken, juli 2017 – ) og Hænder af Miki Pau Otkjær (Nordhavn, marts 2017 – ).

Jeg selv har dog en top 3 der ikke helt matcher dette publikumskapløb. Jeg er meget stolt af, at mit eget og fotograf Ebbe Forups værk Mandalaantropologi er een af de 10 nominerede. Værket indeholder det element, der er væsentligst for mig; at det forholder sig til netop det sted, hvor det hænger, eller de mennesker der går forbi. Vores værk portrætterer personer stoppet op på gaden i nærheden af Krauseparken på Østerbro, ved at vise deres mest hemmelige og private rum, nemlig indholdet af deres tasker – et ærligt øjebliksbillede fra netop denne dag. Antropologien og skønheden i hverdagens små detaljer er i fokus, alt er visuelle skatte hvis blot man lærer at få øje på det. En slags hverdagspoesi. Man kan se en lille video om det her.

Vores eget værk vil jeg dog holde helt uden for denne, min helt egen top 3 som består af følgende:

1. 

På en klar 1. plads er værket Farveprojektioner af Hans E. Madsen placeret på Kongens Nytorv (i perioden oktober 2016 – maj 2017). Farvede plexiglasplader var placeret oppe over det grønne metrohegn og dannede dermed lysende farveprojektioner på den hvide bygning overfor – når solen skinnede. Et værk der helt konkret når ud over hegnets egne kvadratmeter, for der havde ganske enkelt ikke været noget værk uden netop denne bygnings placering parallelt med hegnet. Den smalle, mørke passage er udnyttet til fulde med dette værk. Se den lille video om hans værk her.

Foto af kunstneren.

2.

Værket Vrimmel af Benjamin Noir (Trianglen, april 2017 – ) får min tæt efterfulgte 2. plads. Ligesom vores eget værk Mandalaantropologi, portrætterer dette værk bydelens beboere, idet de som små fotografiske portrætter er sat ind i vinduer rundt om i den kæmpe tegning af bydelen, Østerbro. Gør dig selv den tjeneste at tage forbi tegningen og gå på opdagelse i de mange skønne, skæve detaljer. Se den lille video om hans værk her.

Foto af Lene Skytthe.

3.

Mirror Wawe af Frederik Hesseldahl (Kongens Nytorv, juni 2017 – ) får en 3. plads, idet det som spejl inddrager de forbipasserende og omgivelserne i nuet. Dog ikke som et spejl almindeligvis ville gøre, da den buede form og påmalede farver bryder spejlbilledet op og forvrænger det. Jeg har ikke set værket i virkeligheden, men det ser jeg meget frem til i nærmeste fremtid. Se den lille video om hans værk her.

Foto af Lene Skytthe.

Kommenter meget gerne hvilket af de 10 nominerede værker du holder mest af og hvorfor. Og jeg vil naturligvis skrive i kommentarfeltet, hvem der bliver de heldige modtagere af hhv. jury- og publikumspriserne.

 

2 Comments

  • Årets Hegnspæl(e) er nu blevet overrakt. Publikumsprisen gik som ventet til værket “Hænder” af Miki Pau Otkjær og juryprisen gik til “Mirror Wawe” af Frederik Hesseldahl. Stort tillykke til de to. Skal helt klart ind forbi Kgs. Nytorv een af dagene og spejle mig 😀
    Videoerne af de 10 nominerede fra i år og år tilbage kan ses her på Vimeo: https://vimeo.com/byenshegn

  • Og sørme om ikke Hans E Madsens “Farveprojektioner” nu hænger ved siden af mine mandalaer på Krauseparkens hegn 😀

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.