Ny visuel identitet for Det Kongelige Teater
I skrivende stund bliver besparelser på Det Kgl. Teater heftigt diskuteret. Teatrets direktør, Morten Hesseldahl, har meldt ud, at det bliver nødvendigt “at skære dybt i nationalscenens eksisterende kerneområder – eller skære nogen helt væk” hvis besparelserne gennemføres, skriver Politiken. Man har på trods af (eller måske på grund af?) dette fremtids-scenarie, valgt at prioritere at få udviklet en ny visuel identitet for teatret.
Ligesom at damernes kjolelængder gennem tiden efter sigende afspejler samfundsøkonomien, kan man spørge sig selv, om denne visuelle identitet skal afspejle det produkt, der vil komme ud af teatrets besparelser?
Fra at være massiv og voluminøs i form og udtryk, fremstår den nu så spinkel, at den er næsten usynlig. Den er faktisk så forsigtig, at det ikke er til at drive nogen informationer frem om den, trods intentiv Google-søgning. Selv teatrets presseafdeling har ikke svaret på min forespørgsel, om at sende en pressemeddelelse eller anden afklarende info. Jeg ved derfor hverken, hvem der står bag udførelsen, hvad grunden for igangsættelsen af processen har været, hvilke tanker der ligger til baggrund for udformningen eller hvornår den visuelle identitet er offentliggjort …
Angående sidstnævnte spørgsmål, måtte jeg derfor ty til teatrets Facebook-side. Her vises små film fra både Maskerade og Cabaret hvori den gamle visuelle identitet optræder med den genkendelige typografi og logo. Præcis d. 1. maj bliver der postet et foto, hvor der har sneget sig en lille rød folder med det nye logo i hvidt, ind mellem de andre tryksager og d. 13. maj vises et foto af forsiden på det forkromede program med typografi præget rødt-i-rødt.
Profilbillederne herunder kan også være et opklarende spor. De er oploaded hhv d. 15. marts og d. 20. august … så NOGET er det sket hen over sommeren. Det store spørgsmål er blot nøjagtig hvad, hvordan og ikke mindst hvorfor.
Det røde rum har indtil videre fået lov at beholde noget fra den gamle visuelle identitet på deres Facebook-side, dog tilføjet et par knogler, så de på ægte sørøvermanér får formidlet, at denne logorest er lagt i graven.
Ud fra den ringe kendskab jeg har til omstændighederne, bla. baggrunden for opgaven, processen undervejs, økonomi, tid samt andre vilkår, er det svært at give en saglig kritik af det endelige resultat. Jeg kan desuden kun bedømme resultatet på baggrund af nogle plakater og hjemmesiden.
Men tydeligt er det, at man har valgt at bevare den karakteristiske cirkel med kronen indeni samt rød som den primære farve. Cirkel og krone er dog nu i en tynd streg og den røde er blevet lysere. Man er gået fra en meget sværtet typografering med tunge pladeseriffer til en enkel grotesk/non-serif. Layoutet gør brug af både venstrestillet og centreret typografi, pudsige orddelinger og placeringer der forholder sig temmelig anmasende ifh til billedmaterialet.
Helhedsudtrykket fremstår måske nok legende og uhøjtidelig men også temmelig ferskt og meget spraglet. Spinkle streg-tegninger der indikerer, hvilken af teatrets bygninger den pågældende forestilling vises i (se nederst på plakaterne på foto herunder) er tegnet i stil med logoet men er en kende større og overdøver helt det i forvejen sarte mærke, som desuden har andre spinkle streger at konkurrere imod, placeret rundt om i layoutet.
På hjemmesiden har logoet endnu et par udfordringer: Dels skal det hamle op med de tunge, centrerede, trykbare bjælker, dels kan det risikere at overlappe billedmaterialet, hvilket det i sin spinkle form slet, slet ikke kan klare.
Jeg har haft mange meget storslåede, voldsomme, voluminøse oplevelser i Det Kgl. Teater – visuelle som auditive. Tiden er måske nok løbet fra den velour-mørkerøde farve og de lidt buttede og venlige bogstaver. Men jeg har desværre meget svært ved at associere til det teater, som jeg kender som Det Kongelige Teater, når jeg møder dets nye visuelle identitet.
Tilbage er der at sige, at jeg er meget spændt på at lære den nye visuelle identitet bedre at kende, få mere indsigt i de bagvedliggende grunde samt ikke mindst høre, hvem der har lavet det. Skriv endelig til mig med oplysninger …
Jeg er lidt skuffet over at du ikke er at finde blandt de nominerede til årets blogpris: http://blogprisen2015.dk – hvis du havde været havde jeg selvfølgelig stemt på dig!
Mads
Tusinde tak for rosen Mads 😀
Ja bloggen her runder faktisk snart et 250-indlægs-jubilæum, så den har da lidt ballast på bagen … men dog primært med den visuelle synsvinkel, så det er måske en lidt for snæver målgruppe i den sammenhæng 😉
Hej Christina,
Det er lavet inhouse på det Kongelige Teater
VH Simone
Tak for din kommentar, Simone
Det er en information, som jeg efterfølgende har fået at vide. Desuden har teateret fortalt, at den visuelle identitet skal implementeres løbende.
Bedste hilsner fra Christina
Læs her hele min anmeldelse på Kommunikationsforum:
http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/det-kongelige-teater-har-faaet-ny-visuel-identitet
Anmeldelser af teatrets hjemmeside fra Berlingske:
http://www.b.dk/scene/man-tror-det-er-et-kunstmuseum
http://www.b.dk/scene/det-kongelige-revses-for-forfaerdelig-hjemmeside#
De 50 finalister til Danish Design Award er netop meldt ud: http://danishdesignaward.com/nominee/det-kongelige-teater/?catid=
Heriblandt er Det Kgl Teaters kampagner med den “nye” visuelle identitet under kategorien “Message recieved”.
Der er gået tre år siden jeg skrev en anmeldelse, som kritiserer løsningen for at være for fersk og spinkel, og der er sket en del siden. Via linket kan man se eksempler på en meget mere saftig og højtråbende identitet ift til brug af grafiske virkemidler. Dejligt. Og måske det har haft held med at tiltrække et nyt publikum uden at støde sit kernepublikum fra sig?