Her er en af mine helt uovertrufne passioner … forventningen på vej op af rulletrappen på een af de store metrostationer, hvis store endevæg ofte er prydet med skiftende kæmpe plakater: Hvad i plakatens motiv mon det lille kamera rammer? Et ofte særdeles underholdende lille indslag i hverdagen, som eksemplet herunder, taget i sidste uge på Nørreport Metrostation. Det er virkelig underholdende men også temmelig katastrofalt! At kameraet her rammer kvindens næsetip, er i sig selv uhensigtsmæssigt. At de to personer i motivet koncentrerer fokus omkring dette lille område imellem dem og dermed også hendes næse, gør det blot værre.

Hvis det på nogen måde er muligt, er man i layoutprocessen nød til at tage højde for den situation/det miljø, som layoutet skal leve i. Her et andet uhensigtsmæssigt eksempel: For en del år siden havde IKEA lavet en meget enkel udsalgsplakat bestående af en stor gul cirkel med tekst i, placeret på midten af en rød plakat. Man havde i layoutprocessen ikke taget højde for, at plakaterne skulle distribueres på tog-stationeren 3-delte plakatstandere, hvilket resulterede i en meget stor mængde Christiania-flag på alle stationerne!

Jeg formoder at dette eksempels store bannere/plakater udelukkende laves til de store Metro-vægge, og tænker at det da ikke kan komme bag på nogen, at der er det lille, synlige kamera placeret på væggens midte? Da man ikke kan komme udenom det, må man derfor forsøge at placere elementer i layoutet, så det bliver camoufleret bedst muligt … eller udnytte den lille firkant konstruktivt og bevidst inddrage det aktivt i layoutet, hvilket måske netop er gjort her? “Skat, der er noget der kilder på min næse, vil du ikke prøve at fjerne det med dit tyggegummi?”

 

Layout Christina Bruun Olsson

2 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.