Naturen Lolland-Falster

Da naturen er uforudsigelig, blev mit bud på et logo for Naturen Lolland-Falster udarbejdet på en måde, hvor det konstant kan ændre sig, uden at det går ud genkendeligheden.

Konkurrence-oplægget skulle bla indeholde forslag til logo, typografi og farver men også et bud på et navn.

Et levende logo

I starten af 2016 udskrev Lolland- og Guldborgsund Kommuner en logokonkurrence for et tværfagligt formidlingsprojekt, der i tidsrummet 2016-19 skal sætte fokus på de mange oplevelserLolland og Falsters naturområder har at byde på. Herunder et par eksempler fra oplægget, som jeg sendte ind:

 

Logo_Nalofa_Christina-Bruun-Olsson

 

Logoets grundlæggende form er dannet af tre kvadrater, der repræsenterer de tre større, primære fokus-natur-områder: Guldborgsund, Naturpark Maribosøerne og Naturpark Nakskov Fjord. Formen understreger, at disse områder hver især bevares som de er, men at formidlingsprojektet binder dem formidlingsmæssigt sammen, som een samlet natur- og oplevelsesdestination.

Jeg ønskede et navn, der kunne skrives ens på både tysk, engelsk og dansk, og navnet blev til forkortelsen: Nalofa
Na: Natur (tysk) / Nature (engelsk) / Natur(en) (dansk)
Lo: Lolland
Fa: Falster

Logoets meget enkle, rolige form, baseret på de tre kvadrater på række, åbner mulighed for at inkludere en hel del liv både indeni og omkring den stramme form. Det er en afgørende del af konceptet, at logoet opleves som i konstant foranderlighed. Et sådan levende logo vil afspejle, at ikke to oplevelser i naturen er ens.