Vedr. udvikling af Nicolai Abildgaard-bogen
Ved Sven Bjerkhof, Redaktør
Som leder af forlaget på Statens Museum for Kunst føler jeg det som en særlig forpligtelse at forsyne publikationerne med et meget højt niveau i layoutet. I kraft af museets position som Danmarks nationalgalleri stilles der store forventninger både til det kunstfaglige indhold og den æstetiske udformning. Museets store udstillingskataloger skal i høj grad være langtidsholdbare, men de skal også afspejle det bedste i den tid, i hvilken de er blevet til. Jeg er derfor meget kræsen og omhyggelig, når jeg vælger den grafiske tilrettelægger af museets udgivelser, især store udstillingskataloger som bogen om Nicolai Abildgaard.
Mit valg af Christina Bruun Olsson fra KROGH&CO var dels baseret på det indtryk jeg via et møde fik af hendes tidligere arbejder, dels på den positivitet både hun og projektlederen Ibi Fiala Frederiksen så klart udstrålede.
Det viste sig at være et rigtig godt valg. Christina fornemmede meget hurtigt, hvilken “ånd” og “stemning”, der skulle præge Abildgaard-bogen, og hun var særdeles innovativ og indlevende i sine valg af skrifttyper, stilistiske virkemidler og opsætning. Resultatet blev en sjældent helstøbt bog, hvor både de store linjer overholdtes konsistent, og hvor detaljerne – dem, som vi professionelle lægger mærke til – blev plejet minutiøst.
Samarbejdet kunne ikke være bedre. I så kompleks en produktion er ændringer og justeringer undervejs uundgåelige, men hver gang blev de implementeret af Christina med stor energi og godt humør. På det personlige plan var det en fornøjelse at arbejde med en så positiv og – tillad mig at sige det – u-selvhøjtidelig grafiker.