Redesign af medlemsavis

Dansk Energi ønskede et bud på redesign af deres månedlige nyhedsavis.

Nyhedsavisens forside så ud som øverst herunder, og jeg udarbejdede et mere markant forsidelayout med magasinpræg og blikfang på fotos, typografi og grafiske elementer (nederst):

Det var mit mål at opnå et langt mere markant, stramt og maskulint udtryk, samtidig med mulighed for variation og overraskelse. Desuden er layoutet rettet ind efter retningslinjerne for Dansk Energis visuelle identitet. Bladhovedet på forsiden er integreret med det store foto, således at motivet kan ses igennem navnet “Energi”. Bladhovedet kan være gennemsigtigt, hvidt eller sort alt efter fotoets karakter. Der er i bunden af forsiden plads til f.eks. “månedens citat”, “månedens tal” eller anden tekst som skal fremhæves på forsiden. På fotoet er desuden teesere til artikler.

Indholdet er bygget op over både 3- og 4-spalte-grid, for at imødekomme de mange forskellige annoncestørrelser. Den røde bjælke til højre for bladhovedet går igen på alle siderne og indeholder sidetal samt fakta for dette nummer. Der er helt faste indlæg som bla. “Unplugged”, “5 minutter med …” samt “Tvekamp”  og disse er fremhævet med den gennemgående røde farve. I principlayoutet er desuden bud på bla. grafer, faktabokse og billedbehandling.

Nederst th er  vist udvalgte detaljer fra layoutet der viser sammenhæng mellem typografi og former samt designelementer af forskellig slags.