By-vandring med Visuelt Forum

Endnu engang har jeg haft den store fornøjelse, at vandre gennem byen med et hold visuelle personer, der alle hver især bød ind med skøre, skæve, frygtelige, inspirerende detaljer fra byens visuelle liv, til fælles inspiration.

Ruten startede på Strøget, som er karakteriseret ved sin meget kommercielle profil med mærkevarebutikker som perler på en snor. Derefter gik turen tilbage af den stemningsfulde og charmerende Kompagnistræde, som bla. huser cafeer, antikvitetshandlere og lign. butikker med fokus på det nicheprægede og håndværksmæssige indhold. Turen bød derfor på alt fra store facade-skilte-løsninger til afrevne klistermærker.

Wouter-van-Dam_1

 

Med de visuelle briller på, blev manglende grid på facadernes layout pludselig meget synlige …

Wouter-van-Dam_2

 

Inkonsekvens i typografering blev diskuteret og de mange muligheder med butiksrudernes opbygning (for-, mellem- og baggrund) blev vendt …

Wouter-van-Dam_5

 

Placering af logoer på facader og vinduer og ikke mindst delinger af disse ved placering på døre, der står åbne, gav anledning til et lille smil …

Wouter-van-Dam_7

Wouter-van-Dam_9

 

Logo-variationer var naturligvis også et gennemgående emne på turen, især på Strøget, hvor flere butikker have op til 3-4 versioner repræsenteret. Disse eksempler gav anledning til mange spændende diskussioner vedr logo-regler og justeringer efter behov samt ikke mindst den store kunsten det er at være konsekvent …

Wouter-van-Dam_10

Tak til grafisk designer Wouter van Dam for billederne til dette indlæg.

Se i øvrigt et ældre indlæg om visuel by-vandring på Me-Mover

 

 

 

2 Comments

  • Tak for fin fortælling. Det er nogle evige dilemmaer når man skaber visuelle identiteter og merchandising for butikker. Allermest nok fordi modebranchen, som jeres billeder refererer til, er kendetegnet ved kravet om evig forandring og fornyelse, hvilket gør vigtigheden af en rummelig, men også skarp identitet så meget tydeligere.
    Det kunne være sjovt at komme med på tur en dag 😉

  • Og tak for din kommentar, Lise.

    Det kunne være mægtig spændende at få dig med på en tur og få lidt af din indsigt med erfaring på dette område fra netop modebranchen.

    Jeg mener i den grad, at man skal kunne fortolke på de visuelle elementer i et CVI, når man bruger dem i rumlige (og andre alternative) situationer. Omvendt er det en svær disciplin at tænke nyt samtidig med at man er konsekvent og bruger elementerne respektfuldt.

    Lad os gå en tur sammen en dag … 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.