Olsen-banden kom SKAM først

Posted by on 10. maj, 2017 | No Comments

Denne morgen starter med en herlig typografi-nørde-snak med min gode kontorfælle Malene Hald, og vi når på meget kort tid milevidt omkring dette uudtømmelige emne. I denne anledning skal vi derfor også lige tjekke typografien ud i introerne på Erik Ballings film og frem på skærmen toner frem … SKAM! Store, gule Helvetica-versaler. Det var dog ikke den populære norske ungdomsserie men derimod introen til en Olsen-bandenfilm fra 1978. Farverne står en kende mindre klare og bogstaverne har en skygge bag sig, men associationen var der promte – 70’erne og 80’erne er på mange måder hot igen, ikke mindst hos de unge mennesker.

 

En mere dybdegående research viste en interessant udvikling i Olsen-bansens introer/titler. Typografien i den første Olsen-banden-film fra 1968 var både mindre og hvid, men dog en Helvetica – selvfølgelig (tv). Allerede året efter blev Helvetica skiftet ud med Cooper Black (th), en typografi som alle der var noget inden for musikken gjorde rig brug af i disse år (bla.: The Beach Boy’s “Pet Sounds” fra 1966 og senerehen Doors “L.A. Women” fra 1971 og David Bowie’s “Ziggy Stardust” fra 1972). Olsen-banden var ikke spor “på spanden” dette år, de var simpelthen bare virkelig med på beatet. Helvetica får dog hurtigt overtaget pladsen igen (ligesom den naturligvis også blev brugt på den første og alle kommende afsnit af Huset på Christianshavn). I 1972 bliver den for første gang gul og i 1977 får den en størrelse, der med sikkerhed har inspireret til SKAMs hotte, brandsmarte, sexede, ungdommelige, nytænkende visuelle linje 😉

 

Allerede i 1979 og frem må det progressive SKAM-udtryk vige pladsen for at blive tonet en smule ned i størrelse igen og i 1981 tilføjes på denne 13. film, en håndskrevet krusedulle, hvilket virkelig er en skam. Om dette er grunden til at de populære film måtte holde en pause på 17 år, skal jeg ikke udtale mig om, men det er vist på sin plads at slutte af med et “Helvetica længe leve!”

 

Leave a Reply