Det årlige kick

Da jeg var studerende i slutningen af 90’erne, så jeg nogle søjlediagrammer syet med forskellige systing, der sandsynligvis stammede fra en årsrapport for et symaskinefirma. Jeg var så benovet over den gode og jo egentlig temmelig indlysende idé OG ikke mindst, at man havde haft modet til at formgive seriøst graf-materiale i en årsrapport på denne temmelig alternative måde. Lige siden har jeg haft en svaghed for infografik, søjlediagrammer, lagkager, tabeller, tal, o.lign og derfor især for årsrapporter. Når jeg modtager en sådan, springer jeg, som det første, hen til de sidste sider og bladrer rapporten igennem bagfra; Først tabellerne for at se om det mon er lykkedes at formgive dem på en overraskende måde … og dernæst gennem diverse artikler og information om virksomheden, dens produkter og cases i håbefuld forventning om, at se alternative løsninger på denne form for visuelt materiale – at få det årlige kick …

Sidste år skrev jeg blogindlægget Fra oplevelse til dokumentation og artiklen Stolt virksomhed, stolt layout på K-forum, med en gennemgang af rapporterne fra C20-indexet 2011. I år har jeg taget infografik-brillerne på og kigget årets C20-rapporter igennem …

Anti-designet infografik

I langt de fleste tilfælde ser årsrapporter ud som de dugfriske sider herunder, der alle sammen er fra C20-indexet 2012. Det kan i nogle tilfælde give god mening, at vise infografik som små neutrale vignetter placeret i forlængelse af tekstspalterne. Og enkelte grafer skal have en kompleksitet og detaljegrad, at det blot er en smule finpudsning som f.eks. farver og typografi, der kan tilføjes den nøjagtige men kedelige originalversion fra Excel. Grafikken her skal blot supplere og understøtte den skriftlige information, men ligesom billedmateriale er det vigtigt at huske på kvalitet fremfor kvantitet. Mange og komplicerede grafer gør ikke nødvendigvis budskabet hverken mere interessant eller letforståeligt.

Anonymt-graflayout
Sider fra C20-indexets årsrapporter. Øverst fra venstre vises: GN Store Nord, Jyske Bank, Mærsk, Novozymes, Vestas, Top Danmark, Nordea, Novo Nordisk og FLSmidth.

 

Top 3 i dansk stolthed og mod

Hvad jeg finder meget ærgerligt er, at man så sjældent ser denne form for visuel information fremhævet og dyrket som det primære billedmateriale. Årsrapporten er en fantastisk anledning til at fremhæve informationer på anden vis end i det gængse brochuremateriale. Selvom alle tallene er seriøse, kan de jo godt formidles på en interessant, nytænkende, overraskende og ikke mindst stolt måde.

Lundbecks infografik (design: Make) når ikke tilnærmelsesvis det eksperimentielle niveau, som de var oppe at ringe på sidste år. De får alligevel tildelt 1.-pladsen igen i år. Det er konsekvent og solidt håndværk, og der er kælet for detaljen hvadenten det er lagkagediagrammer eller mere illustrativ infografik. Grafikken signalerer stolthed og mod, og det går på ingen måde ud over seriøsiteten, at den visuelle del er prioriteret så højt.

Lundbeck
De to enkeltsider her er fra Lundbecks årsrapport 2012
Lundbaek_infografik_2011
Disse to opslag er fra Lundbecks årsrapport 2011. Da jeg første gang så opslaget til venstre, fik jeg det sjældne kick. En meget flot løsning der integrerer foto og grafik.

 

Novozymes har altid været, og er stadig, helt unik i at formidle stolthed gennem deres visuelle materiale. Og det er især en oplevelse at se deres infografik og især lagkagediagrammer som vist på siden herunder tv. er jo en fornøjelse (design: Bysted). Desværre får disse små kunstværker ikke den plads, de bør have til at udfolde sig på, men er temmelig klemt i bunden. Er udfordringen pladsmangel, kan man jo med fordel udnytte situationen til at lade infografik og de store flotte fotos komme i kontakt med hinanden.

Novozymes

 

Nordea (design: Appelberg) og TDC (design: Bysted, implementering: SkabelonDesign) deler en 3.-plads for stolt fremvisning af udvalgte tal, med følgende to opslag. Rig brug af plads samt størrelsen på grafik og tekst får een til at standse overrasket op i det ellers lidt monotone og seriøse layout.

Nordea

TDC

 

 

Inspiration

Der er med sikkerhed lavet mange spændende løsninger på infografik i de nyeste årsrapporter, for virksomheder der ikke har plads i C20-indexet, og jeg hører meget gerne om dem.

Indtil da kan vi se lidt ud over landets grænser og lade os inspirere til brug af modig og stolt infografik, der har fået tildelt den plads der er berettiget, og for flere af rapporternes vedkommende, har overtaget fotoets plads som det “underholdende” og “lækre” element i rapporten.

Det første eksempel stammer helt tilbage fra 2007, men er så flot, at den selvfølgelig skal vises i denne sammenhæng (design: Max Desyatykh (Rusland), kunde: Kommerz). Tal og associationer til søjlediagram er kommet helt frem på forsiden og lagkagen på højre side af opslaget er noget helt for sig selv:

Kommerz

Også denne Red Dot Design-winner 2012 (design: hilda ltd, Zurich), har tal fremme på forsiden og fortæller på sin egen stille måde højt og tydeligt at vi her har at gøre med en publikation der indholdsmæssigt tager udgangspunkt i det årlige regnskab:

AFG-Arbonia-Forster-Holding

 

Også i dette eksempel bliver tallene fremhævet som et legende element, og er tilmed koncentreret i et særskilt hæfte inde i rapporten, der i sit mindre format bliver en del af billedet i den ydre rapport. Red Dot Design-winner 2012 (design: Häfelinger + wagner design, Munich)

BMWGroupMunich

 

Denne behandling af tal som infografik er en herlig genistreg og enorm flot i al sin enkelthed. Gennemgående for rapporten (som ligner en tabloidavis) er, at tal og andet infografik er placeret oven på billederne og dermed i særdeleshed kommer frem i første række. Red Dot Design-winner 2012 (design: Koen Geurts, kunde: Zeebelt)

Zeebelt

 

Jeg er desuden meget begejstret for denne prisvindende rapport ved Graphic, Docters Without Borders årsrapport fra 2011 (design: Emerson). Se denne rumlige behandling af et verdenskort, det er kærlighed til infografik på højt plan:

Infografik_24

 

Nedenstående to opslag er fra en fransk årsrapport for Le Centre National des Plastiques (design: Les Graphiquants). Den vandt guld ved ED-awards i 2011.

Infografik_3

Infografik_1

 

Læs i øvrigt Cæcilie Skovmand artikel “De vilde, visionære og virkelig pirrende … årsrapporter” på K-Forum.

 

6 Comments

  • Hej ChristinaBruunolsson

    Tak for denne side … meget gavmildt af dig, og meget inspirerende. Godt, at fanen blir holdt højt nogle steder, og godt, at du finder dem og deler dem. Det ender jo med at vi alle blir bedre på denne måde.

    Mange hilsner Claus Lynggaard

  • Tusind tak for din positive hilsen Claus. Håber at du også fremover vil få gavn af at besøge min blog og del gerne tilbage hvis du har gode ideer og supplerende oplysninger til mine indlæg 🙂

  • Tusind tak Christina, og det var også en stor fornøjelse at besøge jer og fortælle om mine største yndlingsemner 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.